COLUMN: ZE willen gewoon niet

ZE… Laatst zat ik tijdens een landelijke conferentie over innoveren binnen het onderwijs aan tafel bij schoolleiders die ik niet kende. Het gesprek ging over docenten van hun school en in het gesprek werd aan de docenten gerefereerd als ZE. Dat is volgens mij niet slim, ook niet correct, en zelfs risicovol.
Wat ik bijvoorbeeld hoorde: ‘ZE willen geen verantwoordelijkheid nemen’. ‘ZE verwachten van mij dat ik alles oppak’. ‘ZE weten niet wat er verwacht wordt’. ‘ZE willen niet alweer vernieuwen’.
Mogelijke risico’s van het woord ZE:
De spreker suggereert dat het niet over hem/haar gaat
Het klinkt alsof de spreker een groep over één kam scheert
De uitspraak creëert afstand
Dit zijn geen uitspraken die bijdragen aan een goede relatie tussen schoolleider en docent. Dit heb ik daar aan tafel ook aangegeven. Op die manier praten draagt ook niet bij aan een prettige werksfeer en of het lerende klimaat waar we naartoe willen. Wat is eigenlijk de positieve kant van ZE? Geen idee. Volgens mij kunnen we beter leren spreken in termen van ‘ik’, ‘jij’ of ‘wij’ wanneer we met elkaar in gesprek zijn.
Wat ik in deze uitspraken hoor zijn aannames. Aannames die niet overeenkomen met mijn ervaring. Ik ken nauwelijks docenten die geen verantwoordelijkheid willen dragen. Ik ontmoet zelden een docent die verwacht van zijn leidinggevende dat alles voor hem opgelost wordt. En ik tref geen docenten die niet willen verbeteren. Bovendien voelt het alsof de spreker niet uitgaat van de goede intentie van docenten. Op de scholen waarop ik gewerkt heb hadden alle docenten goede intenties. En dat is echt zo.
Waarom kiezen deze schoolleiders voor het woord ZE? Zou het bewust of onbewust gebeuren? Ligt er een eigen angst aan ten grondslag ligt? Bang dat iets niet zal lukken misschien? Of een te groot verantwoordelijkheidsgevoel? Ik weet het niet maar ook deze schoolleiders hebben de goede intentie daar twijfel ik niet aan.
Wat ik denk is dat op sommige scholen docenten en schoolleiders onvoldoende in gesprek zijn met elkaar. Hiervoor is metacommunicatie nodig: doorvragen over het waarom achter vragen of opmerkingen. Neem de tijd. Voelt iemand zich niet competent om een bepaalde taak op te pakken? Is het iemand niet duidelijk wat de bedoeling is? Voelt iemand zich aangevallen? Ligt er een angst aan ten grondslag?
Hiërarchie doet iets met veel mensen. Daarom is het belangrijk dat je als leidinggevende je ervan bewust bent dat wat jij zegt of vraagt een andere lading kan hebben. Als leidinggevende is het daarom beter om juist meer nog dan een ander actief door te vragen. Onderzoek het waarom en stel de waarom-vraag minstens drie keer. Als leidinggevende is het beter om juist meer nog dan een ander uit te gaan van de goede intentie van je collega. De vragen en opmerkingen van collega’s leveren de verdieping of verbetering die het verschil maken. Als leidinggevende is het beter om je juist meer nog dan een ander af te vragen wat jij zelf te doen hebt. Welk persoonlijk gedrag van jou houdt de situatie in stand? Hoe kan je dit doorbreken? Hoe maak je zaken bespreekbaar?
Praten in termen van ZE is iets wat niet helpt bij het bouwen aan een goede relatie met het team waar je leiding aan geeft. Wat wel helpt is goed voorbeeldgedrag, vertrouwen geven, actief luisteren en jezelf bewust zijn van de positie die je als leider in neemt.
Merk je bij jou op school dat de manier waarop mensen met elkaar spreken afstand creëert en weet je niet hoe je dit kunt doorbreken? Ik denk graag met je mee. Laat me weten waar je behoefte aan hebt of tegenaan loopt dan zal ik hier een volgende keer aandacht aan besteden.
Jennifer Wessels Boer, jennifer@wesselsboer.nl 0621854856
Ga naar originele nieuwsbericht
Meer nieuws
- 18 april 2018 Nieuwe website Borderless Netwerk >
- 18 april 2018 Wellantcollege Utrecht kiest energieneutrale koers >
- 16 april 2018 Helicon, Prinsentuin College en boomkwekers investeren in Brabantse Boomteelt Opleiding >
- 13 april 2018 Doe mee met Groene Helden >
- 11 april 2018 COLUMN: ZE willen gewoon niet >
- 11 april 2018 Nordwin organiseert verkiezing duurzame jonge agrarische ondernemer >
- 09 april 2018 Vmbo-groen in het Jeugdjournaal >
- 06 april 2018 Gratis workshop Groen Kennisnet >
- 06 april 2018 Met licht en geluid wilde zwijnen van de N224 weg houden >
- 04 april 2018 Lentiz werkt aan internationaal centrum van de paardensport >
- 28 maart 2018 Website GroenPact online >
- 21 maart 2018 Groene Lyceum zorgt voor minder uitval en hogere doorstroom naar het hbo >
- 20 maart 2018 Minor Biologische landbouw van start >
- 19 maart 2018 Winnaars Skills the Finals bekend! >
- 19 maart 2018 Edudelta blinkt uit bij finales Skills Talents >
- 15 maart 2018 BLOG: Internationalisering van het onderwijs is een kwaliteitskenmerk >
- 14 maart 2018 Kom onze groene studenten aanmoedigen op Skills The Finals >
- 12 maart 2018 Mbo-opleidingen dier naar Deventer >
- 09 maart 2018 Project 'Van zaadje tot soep' leert jeugd wat gezond en duurzaam voedsel is >
- 08 maart 2018 Minister Schouten (LNV) blijft graag betrokken bij groen onderwijs >
- 07 maart 2018 Digitaal Verlengen Spuitlicentie >
- 07 maart 2018 Koningin Máxima opent World Horti Center >
- 01 maart 2018 Op zoek naar bunzing, wezel en hermelijn in de natuur in Helmond >
- 28 februari 2018 Kom naar de conferentie NEXT-Education voor duurzaam beroepsonderwijs >
- 28 februari 2018 Verbinding bedrijfsleven en onderwijs steeds concreter >
- 26 februari 2018 Goud voor team Wellantcollege 1 uit Houten tijdens Nationale Wedstrijd Tuinaanleg 2018 >
- 23 februari 2018 Studenten Lentiz vertellen over leren en werken in de tuinbouw >
- 22 februari 2018 Clusius College Heerhugowaard start met vrijeschoolstroom >
- 20 februari 2018 Plannen voor hippisch kenniscentrum Maasland naast Lentiz >
- 20 februari 2018 Groene Welle Zwolle vierde cumelaAcademie >
- 16 februari 2018 AOC Oost en LTO tonen Achterhoek op weg naar circulaire- en precisielandbouw >
- 12 februari 2018 Groene vmbo's en mbo's nog groener >
- 08 februari 2018 LTO Glaskracht Nederland stelt doelen arbeidsmarkt glastuinbouw vast >
- 08 februari 2018 KCNL-dag bewijst: inzet studenten groene scholen loont >
- 08 februari 2018 Krachtenbundeling moet vakopleiding Fedecom verbeteren >
- 07 februari 2018 Groen Kennisnet focust op voedseltransitie >
- 06 februari 2018 Versterking toppositie Nederlandse tuinbouw door ondertekening Innovatiepact Greenport >
- 02 februari 2018 Warme truien in het groene onderwijs >
- 01 februari 2018 Drie ton voor nieuwe impulsen foodsector >
- 01 februari 2018 Ruim 650 mbo-finalisten bij Skills The Finals >
- 31 januari 2018 Column: Eigen zuurstofmasker eerst >
- 31 januari 2018 Deelnemers Nationale Wedstrijd Tuinaanleg 2018 bekend >
- 30 januari 2018 Skills for Future Farmers (SKIFF) >
- 30 januari 2018 Scholen werken samen voor uitvoering keuzedeel biologisch ondernemen >
- 30 januari 2018 Green unplugged opent ogen en deuren voor leerlingen middelbaar onderwijs >
- 29 januari 2018 Clusius College behaalt Groene Vlag >
- 29 januari 2018 Generatie Z past goed bij innovatieve tuinbouwsector >
- 22 januari 2018 Helicon wordt excellente school, Clusius behoudt certificaat >