Natuur maakt je rustig

‘Natuur maakt je rustig’

Zorg voor het leven. Zit je in groen onderwijs, wat voor school dan ook, dan groeit het besef dat je daar een rol in hebt. Dat vertellen drie vmbo’ers van Clusius College Heerhugowaard. Groen onderwijs zorgt vanaf klas 1 dat ze leren omgaan met planten en dieren, met de groene omgeving. Ze kiezen vaak voor een groene school uit overtuiging of omdat ze het leuk vinden. “Natuur maakt je rustig”, vertellen ze.

 

Wat leer je in groen onderwijs waar je altijd werkt met planten en dieren, met levende dingen? Buiten. Wat doet dat met je? Of, met andere woorden, wat is de pedagogische kwaliteit van groen? Helpt die de kinderen in hun ontwikkeling? Voelen ze zich verbonden met hun omgeving en de natuur? Denk je dat als je de natuur schaadt, je uiteindelijk ook jezelf schaadt?

Drie vmbo’ers van Clusius College Heerhugowaard die weloverwogen gekozen hebben voor deze groene school, proberen deze vragen te beantwoorden. Als we dan foto’s gaan maken, zijn ze plotseling helemaal weg. Robin Krul (net 14) en Ashley Hopman (13), tweedejaars leerlingen in de kaderopleiding, en Charmaine Vogelzang (13), die de gemengde leerweg doet. Totaal gebiologeerd staan ze dicht op elkaar rond de hamsterkooi waar moederhamster een paar kleintjes verzorgt. Weerloze schepseltjes, haarloos nog, en hooguit een paar centimeter groot.

 

Beter praten

“Het is een rustige school”, vertelt Robin. “Daarom wilde ik hierheen. Er zijn niet teveel mensen en ze hebben veel planten en dieren. Op de basisschool hadden we een schooltuintje en thuis een volkstuin. Ik vind het leuk daarin bezig te zijn, buiten. Je voelt je dan helemaal op je gemak, geen stress. Het maakt mijn hoofd leeg.”

“Ik kwam hier omdat ik het leuk vind om dieren te verzorgen”, zegt Ashley. “Ik maak thuis vaak het hamsterhok schoon terwijl mijn broertje het beestje knuffelt.” “Ik ging vroeger altijd met mijn hondje Stella naar het bos als ik moest nadenken”, zegt Charmaine. Dat geldt ook voor Ashley, ze voelen zich rustiger in de natuur. “Als ik met een vriendin de hond uitlaat, heb ik het gevoel dat ik meer kwijt kan bij haar, dat we beter kunnen praten.” Alle drie hebben ze thuis hamsters en, behalve Ashley, honden. En vroeger vaak ook andere dieren.

“Juist als ik heel druk ben, vind ik het fijn om met Stella naar het bos te gaan”, vertelt Charmaine, “iets anders te doen dan school en leren. Ik zit nog niet zolang op deze school, overgestapt van de havo, en ik wil graag iets met bloemsierkunst. Waarom? Ik vind bloemen lekker ruiken, het is creatief en leuk om mee bezig te zijn. Het bevalt hier goed. Op mijn oude school was er meer afstand naar de docenten, maar hier kent iedereen elkaar. Het is veel relaxter. Ik werd met open armen ontvangen.”

'Natuur is ongeveer alles om je heen. Dat zit in heel veel vakken hier'

 

Impact

Ashley vertelt dat ze hier leert omgaan met konijnen en de cavia en dat ze ook snoeiwerk heeft gedaan. “Maar ik wil graag juf worden. Ik denk dat de school wel helpt als ik bijvoorbeeld later met een klas naar de kinderboerderij ga. Dan kan ik beter uitleggen wat je er ziet en hoe je met de dieren moet omgaan. Ik denk dat deze school impact heeft.” “Zo, impact, duur woord”, lachen Robin en Charmaine. Maar ze knikken wel. Robin twijfelt nog over de toekomst. “Als het maar iets met mijn handen is.”

Natuur is breed, bevestigen ze. “Paprika’s groeien ook”, zegt Robin. “Daar zit zeker iets van natuur in.” “Natuur is ongeveer alles om je heen”, vindt Charmaine. “Dat zit in heel veel vakken hier. We hebben les gehad in recycling en energie besparen. Daar moest je dan iets mee doen, bijvoorbeeld een extra trui aan. Dat is anders dan op mijn oude school. Er was daar nauwelijks aandacht voor, maar hier merk je het ook in schoolboeken. Daar ging een tekst voor Nederlands bijvoorbeeld over een winkel, hier over het milieu.”

 

Anders kijken

Ze komen uit Heerhugowaard of het dorpje Ursem (Robin). “In een stad wil ik liever niet wonen”, zegt Charmaine. “Veel te druk, veel te gehaast.” “En ook veel meer lawaai”, zegt Ashley.

Hoewel ze nu op een groene school zitten, werken hun ouders niet in de groene sector. Grootouders soms wel. “Mijn opa was schapenboer en mijn oma komt van een boerderij uit Friesland”, zegt Charmaine. “Mijn moeder wilde eigenlijk met een boer trouwen.” Als ze nu op vakantie op een boerderij komt en vertelt dat ze op Clusius zit, mag ze meehelpen. “Dan mag ik meer dan andere kinderen.”

Alle aandacht voor groen, natuur en milieu, het leven, dat verandert hen wel. “Je leert anders naar dieren kijken”, zegt Charmaine. “En ik heb nu ook vaker dat als ik op straat loop, papiertjes opraap.” Dat besef van zorg voor de groene omgeving groeit hier, erkent ze. “Dat heb ik ook”, zeggen Robin en Ashley. “Dat ik me stoor als mijn broertje de kachel aan laat staan en het raam open terwijl hij er niet is. Je realiseert je waar de melk vandaan komt bijvoorbeeld, of dat als het goed gaat, dingen groeien in de natuur. En dat je daar ook voor moet zorgen.”

>> download.artikel